• PL
  • EN
  • DE
  • RU
Multisport

Rowery miejskie – czas na zimową przerwę

28.11.2017

Rowery miejskie – czas na zimową przerwę

Od wiosny więcej rowerów i więcej systemów rowerowych na Mazowszu
Do czwartku do północy będzie można wypożyczać rowery publiczne w Warszawie, Konstancinie-Jeziornie, Michałowicach i Grodzisku Mazowieckim. W piątek mazowieckie systemy Nextbike zaczynają zimową przerwę. Wyjątkiem jest świeżo uruchomiony Piaseczyński Rower Miejski, z którego będzie można korzystać do 20 grudnia.

Rowery Veturilo są z nami od początku marca, teraz czas na zimową przerwę. Wszyscy, którzy chcą jeszcze w tym roku skorzystać z miejskiego jednośladu, mogą to zrobić do czwartku do 23:59” – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich. Tego samego dnia wyłączone zostaną systemy w Konstancinie-Jeziornie, Michałowicach i Grodzisku Mazowieckim. – „Po północy będzie można rowery zwracać, nie będzie już jednak możliwości wypożyczania. Nasze ekipy rozpoczną za to zwożenie sprzętu do magazynu, gdzie przez zimowe miesiące rowery przejdą przeglądy, serwis, wymianę zniszczonych elementów. Dla rowerów to przerwa, a dla nas czas wytężonej pracy, by wszystko na wiosnę było jak należy” – tłumaczy Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, operatora Veturilo.

Kończący się sezon jest zarazem pierwszym sezonem nowej, większej odsłony Veturilo. W ubiegłym roku Miasto podpisało kolejną, czteroletnią umowę z operatorem systemu, Nextbike Polska. Dzięki temu system został rozbudowany do niemal 5000 rowerów.

W 2017 roku uruchomiono również kolejne stacje sponsorskie oraz nowe stacje finansowane przez dzielnice Bemowo, Wilanów i Włochy. Łącznie na koniec 2017 roku użytkownicy mogli korzystać aż z 355 stacji i ponad 5000 rowerów! Już teraz wiadomo, że wiosną system Veturilo zostanie rozbudowany o 11 nowych stacji sponsorowanych przez PKN Orlen.

Nowością w tym roku jest system rowerów elektrycznych. 10 specjalnych stacji uruchomionych zostało pod koniec sierpnia na Powiślu i wzdłuż Traktu Królewskiego. Można na nich wypożyczyć 100 rowerów z silnikiem elektrycznym. „Elektryczne Veturilo to pierwsze takie rozwiązanie w Europie Środkowo Wschodniej. Jesteśmy dumni, że to właśnie Warszawa wdrożyła ten system” – mówi Tomasz Wojtkiewicz.

Rowery Nextbike na Mazowszu

Zakończenie sezonu w Warszawie, Konstancinie-Jeziornie, Grodzisku Mazowieckim i Michałowicach nie oznacza definitywnego pożegnania z rowerami publicznymi na zimę. Wkrótce uruchomiony zostanie Piaseczyński Rower Miejski. System składa się z 3 stacji i 30 rowerów i – podobnie jak Konstanciński Rower Miejski – jest w pełni kompatybilny z Veturilo. Oznacza to, że od nowego sezonu będzie można swobodnie podróżować rowerem między Warszawą, Konstancinem, a Piasecznem bez obaw, że nie będzie można zwrócić roweru na miejscu.

Wokół Warszawy, dzięki współpracy samorządów, tworzy się system roweru aglomeracyjnego. To świetna wiadomość dla wszystkich mieszkańców Stolicy i okolic” – cieszy się Tomasz Wojtkiewicz. – „Będziemy dążyć do tego, by do rodziny Nextbike dołączyło jak najwięcej mazowieckich miast.

W mijającym sezonie miejskie systemy rowerowe Nextbike Polska testowały już m.in. Siedlce i Pruszków.

Veturilo – największy w Polsce system rowerowy

Veturilo to największy w Polsce i piąty co do wielkości system rowerowy w Europie. Jego nazwa wywodzi się z języka esperanto, w którym słowo „veturilo” oznacza pojazd, wehikuł. Veturilo to 5077 rowerów miejskich i 355 samoobsługowych stacji wypożyczeń. Poza stacjami finansowanymi przez Miasto na tę liczbę składają się stacje finansowane przez poszczególne dzielnice (Wilanów, Bemowo i Włochy) oraz stacje sponsorskie: Arkadia, Warsaw Spire, Galeria Mokotów, Blue City, Sadyba Best Mall, Wola Park, Spektrum Tower, EuroCentrum, Atrium Targówek, Galeria Bemowo, Proximo, Nestle House, T-Mobile, Cybernetyki „IRIS”, Poleczki Business Park, Central Park Ursynów, The Park Warsaw, New City, CH Marywilska 44 EMPARK, Citi, Factory Annopol oraz pięć stacji w Śródmieściu sponsorowanych przez bank Citi Handlowy. Podczas programu pilotażowego w Pruszkowie dwie stacje były też sponsorowane przez MLP Group, jednego z liderów branży parków logistycznych w Polsce. „Sponsorom należą się duże podziękowania. To dzięki nim systemy rowerów publicznych w polskich miastach funkcjonują w takiej skali. Korzystają na tym wszyscy użytkownicy” – podkreśla Tomasz Wojtkiewicz.