Pięć lat rowerowej rewolucji w Warszawie: za nami sezon 2016 rowerów miejskich Veturilo

07.12.2016

W ostatnim roku obowiązywania dotychczasowej umowy na zarządzanie Veturilo, warszawiacy po raz kolejny udowodnili, że Stolica jest potęgą na europejskiej mapie rowerów miejskich. Tylko od początku marca, operator systemu, Nextbike Polska odnotował 1,9 miliona wypożyczeń oraz 70 tysięcy rejestracji nowych użytkowników. Od sierpnia 2012 roku, gdy mieszkańcy po raz pierwszy mieli okazję skorzystać z Warszawskiego Roweru Publicznego, 445 tysięcy osób dokonało blisko 8 milionów wynajmów!

Przed tygodniem dobiegł końca piąty sezon funkcjonowania rowerów miejskich Veturilo. Od 1 marca do 30 listopada warszawiacy skorzystali z nich 1 866 423 razy, a równocześnie grono użytkowników powiększyło się o 70 771 osób, które wcześniej nie miały do czynienia  z systemem.

Średni czas wypożyczenia w tym roku wynosił 25 minut i 28 sekund. Najdłużej jeździliśmy w maju – śr. 29 minut, a najkrócej w listopadzie – śr. 16 i pół minuty. Warszawiacy najchętniej korzystali z rowerów w godzinach 16:00 – 19:00, kiedy miało miejsce 27 procent wynajmów z całej doby. Na blisko 2 miliony wynajmów bezpłatne było niemal 70 procent.

Od pięciu lat wspólnie z mieszkańcami Warszawy piszemy piękną historię naszego systemu rowerów miejskich. W tym sezonie postawiliśmy kropkę nad „i”. Utrzymana została niezwykle wysoka częstotliwość wynajmów, liczba użytkowników zwiększyła się o 16 procent, a wypożyczenie w Stolicy odnotowywaliśmy statystycznie co 12 sekund – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – Te dane najlepiej obrazują zarówno skalę popularności projektu, jak i jego potencjał. Dlatego jesteśmy dumni, że na mocy podpisanej w sierpniu umowy, w przyszłym roku Nextbike przeprowadzi rozbudowę systemu i w kolejnych latach nadal będzie go obsługiwać. Otwieramy w ten sposób całkiem nowy rozdział, tworząc piąty największy system bike-sharingu w Europie - dodaje.

Veturilo – Warszawski Rower Publiczny zostało uruchomione 1 sierpnia 2012 roku. Od tego czasu 445 495 zarejestrowanych użytkowników przeprowadziło 7 919 556 wypożyczeń. Na przestrzeni lat 2012-2016, Veturilo stało się nie tylko flagowym systemem rowerów miejskich w Polsce (dochodzi tu do blisko połowy wypożyczeń z całego kraju), ale też jedną z najprężniej działających sieci na świecie i wzorem dla inwestycji, powstających w Europie (m.in. dla budapesztańskiego MOL Bubi!).

- Kiedy dziś mówimy o rosnącej popularności, tak zwanej, „ekonomii współdzielenia” albo o coraz większym zainteresowaniu car-sharingiem, trzeba pamiętać, że u podstaw tych zjawisk leży na polskim gruncie właśnie sukces Veturilo – opowiada Tomasz Wojtkiewicz.

Veturilo 2016 w liczbach:

  • Miesięczny rekord wypożyczeń: 332 069 wynajmów w maju 2016. To równocześnie najlepszy wynik w całej historii Warszawskiego Roweru Publicznego.
  • Dzienny rekord wypożyczeń: W sezonie 2016 najwięcej wynajmów miało miejsce 3 czerwca – 13 763.
  • Liczba wypożyczeń najaktywniejszego użytkownika: W tym roku lider wśród warszawskich rowerzystów skorzystał z wypożyczalni 1 025 razy.
  • Liczba wypożyczeń najpopularniejszego roweru: Veturilo o numerze 60946 było w tym sezonie wynajmowane 1 633 razy.

W tym sezonie warszawiacy mieli do dyspozycji 205 stacji i 3 059 rowerów. Rozwój systemu nie byłby możliwy bez zaangażowania sponsorów, którzy zdecydowali się na jego rozbudowę poprzez ufundowanie stacji. Jest ich już 25 na terenie całego miasta: Arkadia, Atrium Promenada, Atrium Targówek, Blue City, Budynek LOT, Central Park Ursynów, Citi, EuroCentrum, Galeria Bemowo, Galeria Mokotów, Galeria Mokotów 2, IRIS ul. Cybernetyki, Miasteczko Orange, Nestle House, New City, Poleczki Business Park, Proximo, Sadyba Best Mall, Spektrum Tower, Starcom MediaVest Group, The Park Warsaw, T-Mobile, Trinity Park I, Warsaw Spire oraz Wola Park.

Warszawski Rower Publiczny zapadł już w sen zimowy, ale powróci na wiosnę – rozbudowany co najmniej do 316 stacji i 4 660 rowerów na mocy nowej umowy z Nextbike Polska, która obowiązywać będzie do 2020 roku.

W „sąsiedztwie” Warszawy funkcjonują jeszcze dwa samoobsługowe systemy rowerów miejskich, których operatorem jest Nextbike.

Konstancin-Jeziorna był pierwszą podwarszawska gminą, która zdecydowała się na wdrożenie wypożyczalni. Od samego początku Konstanciński Rower Miejski był też kompatybilny ze stołeczną siecią. Użytkownicy mogli bez dodatkowej rejestracji korzystać z Veturilo i na odwrót. Operator odnotowywał więc wynajmy zarówno w obrębie pięciu stacji Konstancińskiego Roweru Miejskiego, jak i podróże z Konstancina-Jeziorny do Warszawy, rekreacyjne wycieczki w drugą stronę czy wypożyczenia konstancińskich rowerów w samej Stolicy. W sumie na terenie całej aglomeracji w okresie od 1 marca do końca listopada tego roku miało miejsce ponad 40 tysięcy wypożyczeń rowerów KRM. Od czerwca 2014 roku, kiedy uruchomiono Konstanciński Rower Miejski, liczba takich wypożyczeń przekroczyła już 120 tysięcy. Jeżeli chodzi natomiast o liczbę użytkowników, w latach 2014-2016 konta w systemie zarejestrowało 1 247 osób, z czego 506 w obecnym sezonie.

Drugim z podwarszawskich systemów jest Grodziski Rower Miejski, który obejmuje 9 stacji i 65 rowerów. Tylko od początku sezonu 2016 odnotowano w jego ramach 17 989 wypożyczeń, natomiast liczba użytkowników zwiększyła się o 711 osób. Od momentu uruchomienia inwestycji pod koniec września 2014 roku, 3 047 zarejestrowanych rowerzystów skorzystało z wypożyczalni 46 546 razy.

Najpopularniejsze stacje wypożyczeń:

Niepodległości – Batorego: 1,92%

Rondo Starzyńskiego: 1,43%

Arkadia: 1,32%

Plac Wileński: 1,25%

Emilii Plater – Al. Jerozolimskie: 1,21%

Najpopularniejsze stacje zwrotów:

Niepodległości – Batorego: 1,94%

Rondo Starzyńskiego: 1,33%

Arkadia: 1,33%

Plac Wileński: 1,31%

Unii Lubelskiej – Puławska: 1,14%

Najpopularniejsze trasy:

„al. Niepodległości – Batorego” – „ul. Stefana Banacha – Uniwersytet Warszawski”

„ul. Stefana Banacha – Uniwersytet Warszawski” – „al. Niepodległości – Batorego”

„pl. Hallera – Dąbrowszczaków” – „Plac Wileński”

„Plac Wileński” – „pl. Hallera – Dąbrowszczaków”

„al. Komisji Edukacji Narodowej – Metro Natolin” – „ul. Wąwozowa – al. KEN – Metro Kabaty”